Fem myter om bæredygtige byggematerialer

1) Bæredygtighed i byggeriet fungerer ikke

Det er et argument, som vi ofte hører – og som vi til fulde forstår. Mange byggematerialer kan fx ikke genanvendes eller kan kun genanvendes et par gange, inden deres kvalitet er forringet og de bliver deponeret. Det er også et problem, at materialernes kvalitet og udseende bliver forringet efter genbrug. Ifølge eksperter, der arbejder med bæredygtighed, giver manglen på avanceret teknologi også en stor udfordring ift. genanvendelse. Langt de fleste byggematerialer består af forskellige elementer/komponenter – og det er besværligt eller umuligt at adskille de forskellige komponenter. Det forhindrer genanvendelse og bæredygtig udvikling i byggebranchen.

Der er dog nogle få byggematerialer, der anvendes i ren form og derfor nemt kan genanvendes et utal af gange uden kvalitetstab. Vores byggeløsninger i zink er for eksempel naturligt bæredygtige. Med deres ekstreme renhedsgrad (99,995% ren zink) er de uendeligt genanvendelige, yderst holdbare og indgår i naturens kredsløb (afgiver ikke giftige stoffer i brugs- og genanvendelsesfasen).

2) Bæredygtige materialer er dyre

Industrier er under transformation, og der er stort fokus på bæredygtig udvikling i alle brancher. Det er helt naturligt, at udvikling af nye løsninger og teknologi kræver store investeringer, og det har en direkte indflydelse på slutproduktets pris. Men i nogle industrier betyder bæredygtighed ikke nødvendigvis opfindelse af helt nye løsninger.

Byggeløsninger i zink har været tilgængelige i over 100 år, og i moderne systemer er prisen faldet. Mange zinkprodukter er maskinfremstillede, hvilket har reduceret priserne for fremstilling. En monteringsklar løsning kan også mindske montageomkostningerne betydeligt.
Når man ser på mængden af zinkreserver og den voksende mængde genanvendt materiale, bliver det klart, at naturlige zinkressourcer vil være tilgængelige i mange århundreder eller årtusinder frem. Dvs. prisen forventes ikke at stige pga. udtømning af naturressourcer.

Udover zink er der også mange andre byggematerialer, der er yderst bæredygtige, bl.a. glas, træ og forskellige sten. De er nogle af de mest almindelige og traditionelle byggematerialer, der er blevet anvendt i mange årtier til et utal af bygninger og huse. Det viser også, at bæredygtige materialer ikke behøver at være dyre.

3) Det tager lang tid at udføre bæredygtige byggeløsninger, og det kræver kompliceret planlægning

Mange associerer bæredygtige materialer med langsomme, besværlige projekter. Bæredygtige materialer og projekter er dog i mange tilfælde slet ikke mere komplicerede end ikke-bæredygtige løsninger. Moderne systemer og teknologi gør det muligt at udføre disse projekter nemt og hurtigt uden komplikationer. Tjek for eksempel, hvordan vi hjælper firmaer i Danmark med at effektivisere deres zinkprojekter. Det er slet ikke mere kompliceret end de samme byggeprojekter, lavet af andre materialer.

4) Man skal gå på kompromis med æstetikken og holdbarheden, når man bygger grønt

Efter vores – og mange byggeaktørers – mening er bæredygtige materialer de flotteste løsninger. Modsat syntetiske materialer bliver mange bæredygtige, naturlige materialer kun skønnere med alderen og giver et elegant, eksklusivt look til bygningen. Moderne arkitektur prioriterer også de levende, naturlige overflader og udtryk.
Mange naturlige byggematerialer holder væsentligt længere end syntetiske byggematerialer og er også nemmere at reparere.

Kvaliteten af vores zinkløsninger har været dokumenteret siden slutningen af 1800-tallet, og erfaringen viser, at vores leverandørs byggeløsninger i zink holder i op til 100 år.

5) Bæredygtigt byggeri er for ”genbrugs- og miljø-nørder”

Ifølge Miljøstyrelsen står byggeindustrien for over en tredjedel af den samlede affaldsproduktion i Danmark. Det giver årsag til bekymring. En af de vigtigste opgaver for moderne byggeri og arkitektur er at mindske miljøbelastninger og øge genanvendeligheden af byggematerialer. De største og mest succesfulde byggefirmaer lægger stor vægt på bæredygtig udvikling i deres kort- og langsigtede strategier. Bæredygtighed er ikke bare et brandingværktøj. Det er en nødvendighed for vores fremtid og velstand.